reklama

Kadiaľ sa ide do toho Iránu?

Už horšie sme to načasovať ani nemohli. Ramadán a 40 stupňov v tieni! Ale aj Alexander Veľký sa tu zapotil. A to bol iný čávo! A to ešte nebola prohibícia a aj dievčatá čo to ukázali a aj ochutnať sa všeličo dalo

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Všetky výlety sa začínajú a končia na autobusovej stanici. Podľa cieľovej destinácie to môže byť cesta do minulosti, do prúseru, do rozprávky, do stredu Zeme, do budúcnosti.. Neviem, čo cítia turisti, keď vypadnú z busu v BA, no naposledy vo výčape postávala skupinka s miestnym prechodným pobytom a pachy tam boli ako v jaskyni kde žije sedemhlavý drak... Polievka a jedno čapované je rituál, človek nikdy nevie, aké gastro ho vo svete čaká.. Naštudoval som si, že v Iráne frčí nealko, takže pri výčape som to párkrát otočil. Ako správny Bratislavčan som zaštrngal aj paštikami a začal študovať históriu, aby som tam nebol za blba

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
mobilom objednával prezutie na letné gumy
mobilom objednával prezutie na letné gumy 

História

Kto by to povedal, že pivo, koleso, lietajúce koberce a podobné vychytávky vymysleli inžinieri z Perzského zálivu. Veru vypadalo to tam kedysi sľubne, no ako všetky kolísky civilizácie, aj tam zaspali na vavrínoch.. Ale ani sa im nečudujem, keby mňa Šeherezáda celú noc udržiavala aktívneho, tak na druhý deň sa veľa ekonomických zázrakov neudeje.. V najlepších časoch, keď sa už nemohli vopchať do kože a miestne nehnuteľnosti boli vybývané, tak vyrazili na všetky svetové strany. Dlhé roky to tam mali pod palcom, chodili na priateľské návštevy k susedom, no nie vždy ich čakali s obedom

ten modrý je lietajúci a stojí 7000 dolárov
ten modrý je lietajúci a stojí 7000 dolárov 

Možno ste videli ten film, keď partia fitnesákov zo Sparty takmer vyprášila dobyvačnú flotilu. To bol začiatok konca. Čo si Peržania mysleli, že si to len tak necháme? Na každého chlapa sa nájde chlap a Alexander Veľký sa jedného dňa rozhodol, že by nebolo od veci vrátiť požičané a doviezť do toho zapadákova na východe trošku helenistickej kultúry. Celkom hladko prechádzal po hodvábnej ceste a postupne to tam všetko privatizoval. Na Indickej hranici síce zažil kultúrny šok, čo už nerozchodil, no to už je iný príbeh

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na dlhú dobu sa v regióne nič zaujímavé nedialo, až kým súdruhovia z NDR nepatentovali spaľovací motor a ktosi nevykecal, že Irán sedí na cisterne.. Supy sa zleteli z každej strany, najdlhšie tam tankovali Američania a aj Husajn si pýtal kus koláča.. Pohnuté časy prajú pripraveným a nespokojný ľud prehovoril. Brnkli bradatému dedovi do luxusného exilu v Paríži a ten chytil nočák domov. Za 10 rokov narobil neuveriteľný bodrel a naštartoval obdobie temna a dnes aj tí najvernejší toho skutku ľutujú. Mladí Iránci začínajú objavovať západné vynálezy a ešte potrvá dve generácie, kým získajú ústavnú väčšinu a potom začne zábava...

SkryťVypnúť reklamu
reklama
bol úplne všade
bol úplne všade 

Politika

Svet si o Iráncoch myslí, že je to národ kebab prežúvajúcich, na koráne vysedávajúcich teroristov, ktorí po večeroch leštia balistickú raketu a pália imperialistické zástavy. A že všade kopa piesku a teplo ako v pekle. V konečnom dôsledku majú pravdu.. Suchý horúci vzduch nerobil dobre mojim vlasom, gastronómia a literatúra je ľahko dostupná a pomerne jednostranná.. Embargo tam je ako doma, a tak skoro ani neskončí. Jediné, čo sa dostane cez hranicu je turecký med. Predstavitelia Iránskej islamskej republiky vykrikujú, že sa nikoho neboja, a všetkým, čo by im chceli zdokumentovať jadrový program, prelepia foťák na mobile

SkryťVypnúť reklamu
reklama
strelnica na jarmoku
strelnica na jarmoku 
no majú sa veľmi radi
no majú sa veľmi radi 

Kultúra

Tá radiácia by mi ani nevadila, ale chodiť v dlhých nohaviciach, v štyridsiatkach, to je krutý trest.. Dievčatám nadelili ešte horší dress code.. Neviem, či zakladateľ lokálneho náboženstva mal so ženami nejaké problémy, no vybúril sa na nich v tomto smere celkom kvalitne. Módne trendy nemajú nič spoločné s predpoveďou počasia a ani ten Chomejni sa v tom Francúzsku moc neinšpiroval. Podľa toho čo som videl po výkladoch a bazároch, tak pod tým habitom môžu byť veľmi zaujímavo oblečené.. Jediné, čo vidno, sú ruky a tvár... Ak sa starajú aj zvyšok tela rovnako, tak tam potrebujú čím skôr novú revolúciu

bez komentára
bez komentára 

Dievčatá nemajú na ružiach ustlané, ale už sa aspoň nemusia štyri deliť o jedného. A to by som chcel vidieť toho machra, ktorý by ich plnohodnotne zvládol. No, do súkromia som nenahliadol, no videl som kopu prelepených nosov. Najprv som si myslel, že im to chlapi doma zrátali, no vraj plasticky sú v kurze. Baby nemôžu ísť na futbal, nedostanú vodičák na motorku a bez môjho nasraného výrazu by kámošku v obchode ani neobslúžili.. No žiadna sranda, doma riadne pod papučou, ale už ich aspoň nemenia za ťavy

leto v plnom prúde
leto v plnom prúde 

Nevadilo mi, že niekto päťkrát denne vykrikuje z minaretu, ale prekopírovať korán do ústavy a naopak, nebol dobrý nápad. Neviem ako vyzerá šlabikár, no údajne deti majú náboženstvo ako nosný predmet a určite z toho aj maturujú. Ale aby mi niekto diktoval, kedy sa mám najesť, to ma celkom znervózňuje.. Ramadán! Preštudoval som aj politiku danej oblasti, predpoveď seizmickej aktivity, alergény miestneho fastfoodu. No zistiť si, kedy majú ramadán, ma nepadlo. Nádherne pokryl takmer celý náš pobyt a mohol som naštartovať kvalitnú diétu. Zdržiavať sa sexuálnej aktivity nebol žiadny problém, oveľa väčšia chuť bola na pohár vody, ktorá sa do západu slnka môže piť iba v utajení

Všetkých by potešilo, keby niekto prepašoval cez hranicu destilačnú aparatúru a vypálil trošku ovocia. Keď Alah nevidí, tak si dajú, no tie ceny prekvapia aj štamgasta promenád v Eurovei.. Ale je im to vôbec treba? Mesiac som nechlastal a vôbec mi to nechýbalo. No na to musí prísť každý sám.. Už by to tam možno nebolo tak čisté, ľudia by neboli takí nekonfliktní a všetci, ktorí spia okolo vlakových staníc by tam začali očurávať zvyšky zelene. A čo by robili chlapi doma so ženami, neviem...

Pred vstupom

S dobrým plánovaním sa dá pristáť aj na Mesiaci.. Dlhý let do Teheránu by som určite neprežil, dohrýzol by som letušku, odporúčam medzipristátie v Dubaji, kde sa dajú všetky atrakcie absolvovať za 12 hodín.. Už tam bol každý debil a niektorí sa aj chvália počtom návštev.. Takže už po štvrtý krát som sa tam upražil a spotil. Klimatizované šoky pri prechode z interiéru na ulicu rozhádžu imunitu.. V Teheráne mi okrem sopľov tiekli aj nervy, ešte som ani nevytiahol zadok z príletovej haly až už som zaplatil víza 75 éčiek. Na druhej strane môžem byť celkom rád, inšpektorov OSN nepustili ani do vzdušného priestoru a určite by im nepredali ani kebab

Tento feudálny prežitok ešte doplnila investícia do správneho zdravotného poistenie. Že on nerozumie tomu dokladu, čo som mu predložil.. Kdekoľvek inde by som sa ho opýtal, či mu to mám nakresliť, ale v tejto exotickej destinácie som sa rozhodol, že nebudem hrať machra. A ešte povolenie na vysokohorskú turistiku.. Zlatý Gerlach.. A o veľa peňazí ma urobil náš turecký nosič batožiny. Ten smrad s tým vybabral a všetku lezeckú výstroj vyložil na koníka. Hneď mi to bolo divné, či to všetko chce trepať na chrbte. A keby koník vedel, koľko na ňom zarába, tak by sa mu na tú suchú trávu vykašľal a ešte všeličo iné. Ešte som ani nevytiahol päty z letiska a už som štedro dotoval všetky turistické pasce a to som celkom tvrdý šporič a vyjednávač. A chodím do fitka

No nič nie je zadara, dokonca aj láska sa dá kúpiť.. Ako došlo euro, tak je menej núl, no sú krajiny, kde je každý milionár.. Vo Vietname sme prepili v bare milión dongov a ešte sme si cestou na hostel kúpili fľaškové. V Paraguai mi dali miliónovú pokutu, no keď mi to prepočítali na doláre, tak som ešte nechal aj tringelt.. No Irán, to sú iné kšefty! S výmenným kurzom 42tisíc rialov za jedno éčko som bol zasa v balíku a z letiska som vyliezol, že mi bankovky vrecká trhali. Miestni vidia radi doláre, aj euro im vyčarí úsmev na tvári, no rád pri cestovaní splyniem s davom, a tak platím miestnou menou. Veľmi som sa pobavil, že za dva dni kurz zasa padol a za zarobený rozdiel som si kupoval nanuky

Inak veľmi príjemná zhoda náhod, aj tu majú zelené kilo
Inak veľmi príjemná zhoda náhod, aj tu majú zelené kilo 

Metro – 20 centov,

Nafta – 25 centov, no auto stojí majland

Taxík – 1-2 eurá na vzdialenosť cca 10 km. Treba sa pohádať pred nastúpením, respektíve postávať na ulici a niekto sa určite nájde

Vnútroštátne lietadlo – cca 50 EUR, celkom uržiavané stroje

Vlak – nepobehuje tam sexy študentka ako v Regiojete, no tiež dajú kávu a je to o polovicu lacnejšie

Bus – treba zažiť. Luxus a cena Vás nadchne

Prenájom auta – čo ste ožratý? Nevyleziete z obchodu bez škrabnutého nárazníka a chcete jazdiť v Teheráne?

Bezpečnosť

Krajina uprostred problémov statočne bojuje aj s verejnou mienkou a hrdo sa hlásia ku všetkému možnému, len nie k Arabom. Už po sebe na hraniciach nestrieľajú, no stále ešte musia na colnici ukazovať občiansky. Susedia nič moc, našich Maďarov by nám veru závideli. Z juhu je tam kopa zazobaných emirátov a záliv plný žralokov, z východu Pakistan, Afganistan a iné stany odkiaľ posledných tisíc rokov nič zaujímavé nedošlo. Na severe ešte stále pobehuje trošku zatúlaný ruský medveď. Západ je v kľude, tam Irak rozdýchava Púštnu búrku

Nedávne útoky odradili polovicu našej výpravy, no Irán stále patrí medzi najbezpečnejšie krajiny moslimského sveta. Všetky frekventované miesta strážia chlapi so samopalmi. Je to skôr taká psychologická bezpečnosť, radikála nezastavia, no nefoťte ich, lebo si Vás vychutnajú.. Ten svet sa nám vymkol spod kontroly, no sedieť doma na gauči nie je riešenie. Vlani som to robil po celý rok a stálo ma to viac ako expedícia do Himalájí.. Čo sa týka pouličnej agresivity, iránski muži sú údajne strašne žiarliví, nepodceňoval by som ich, ale tatranku od Oravca by asi nerozdýchali. Svetaskúsení vedia, že likvidačná facka sa dá schytať aj v Michalovciach na zmrzline, takže všade sa treba slušne správať a rešpektovať kultúru

Zdravie

V mojom prípade mám toľko vakcín v ramene, že ma môže pohrýzť aj besný kanárik. Okrem úpalu Vám nič dramatické nehrozí, takže na makovicu nejaké tienidlo. V tej horúčave by neprežila ani baktéria a komár v tom teple nevládze ani lietať, ale trošku repelentu pred spánkom by neuškodilo. Majú tam síce jedovaté hady a pavúky, no treba sa fakt snažiť, aby človeka uštipol. Vo vysokohorskej turistike sa môže udiať všeličo, minimálne Vás potrápi nejaký symptóm výškovej choroby, no ego treba nechať v základnom tábore. Tráviaci trakt sa tiež môže ozvať, cesnaku a cocacoly je všade dosť.. A ešte môžete spadnúť z balkóna.. Ubytujú Vás iba so zákonitou manželkou, ak si chcete zarandiť, tak za frajerkou treba liezť hromozvodom do susednej izby

Doprava

A ani doľava sa zásadne nehádže blinker. Treba to asi vycítiť, kam kto smeruje, vždy sa ešte nájde miesto na jedno auto a všade, a ak tam bolo pol metra, tak tam ešte vbehla motorka. Brutálne zápchy zmierňuje metro, keby som tam býval tak hltám antidepresíva. Všade organizovaný chaos, neradi brzdia.. Ako správny gentleman, dámy majú prednosť, a tak pri prechádzaní cez cestu som sa vždy zavesil za nejakú domorodkyňu. Veď asi vie čo robí.. Bol som pripravený nasávať kultúru a zážitky plnými dúškami. No na úvod som prehnal som cez pľúca iba mraky výfukových plynov. Emisné limity sú tu iba na srandu, tisíce motoriek narobia ešte aj hluk. Neviem ako Vám, ale keď vidím vrčiaceho motorkára, alebo štvorkolkára, tak sa mi vo vrecku otvára ľavý hák

a poďme do školy
a poďme do školy 

Hygiena

Za tri týždne sme zabili iba jedného švába a potkana som stretol až v Istanbule... Žiadna blcha, či ploštica, psa či mačku som asi ani nevidel.. V hosteloch vedia, že nás doma učia na nočníky, a tak vyšli v ústrety. Inak štandardne je to na lyžiara, a fakt by som chcel vidieť toho machra, kto v drepe ráno prečíta celé noviny. Inak všade relatívne čisto, odpadky hádžu do smetiaka. Chvalabohu minimálna vlhkosť, potil som tak maximálne blbé nápady, no všetci dbajú o seba a tak sa Vám čuchové bunku nezbláznia. WC na diaľničnom odpočívadle sa dá použiť, no bez toaleťáka ani krok. To pravidlo dodržiavam aj na Slovensku

Jedlo

Všade rozprávam, že slovenské gazdinky sú umelkyne. Samozrejme česť výnimkám, niektorým aj hemendex prihorí. Ale vedia poradiť akú panvicu treba na prípravu avokádového pyré s pesto omáčkou redukovanou piatimi lístočkami bazalky.. Márne by ste tam hľadali bravčové, tie ryby už tiež dlho vodu nevideli a divinu vyhladili Macedónci. Dajte si kebab s ryžou a všade prítomný chlieb. Trošku zeleniny tomu pridá farbu, ale inak žiadne gurmánske zážitky nečakajte. Pred chlebárňou sú dlhšie rady ako u nás pred výčapom a mäsiarstvo radšej obchádzajte lebo sa stanete zo dňa na deň vegetariánom

obedová klasika
obedová klasika 

Kebab s ryžou – 3 éčka

Zeleninový šalát – éčko, ale treba to tam natlačiť, viac vôjde

Nealko radler – 50 centov za liter, no sladké je to brutálne

Šašlik s cibuľou – 2 éčka

Voda 1,5 l – 25 centov

Nanuk – 20 centov

Chlieb – 25 centov

Architektúra a pamiatky

Bolo sa na čo pozerať. No po 75tej vyčačkanej mešite a 134tom tradičnom domčeku to už začala byť trošku nuda a už som iba hľadal tieň a nanuk. Musí sa uznať, že zruční remeselníci to boli, ale keby tam mali vlhkosť vzduchu ako u nás, tak sa im tie mozaiky veľmi rýchlo rozsypú.. Trošku by mali zapracovať na dlažbách, ožratý by som to lepšie spravil.. Vstupné do každého múzea je 5 éčiek. Či je to hromada šutrov kdesi v púšti, alebo trojpodlažné národné múzeum. Kolonisti odtiaľ odviezli všetko, čo nebolo prizvárané, už im tam toho moc nezostalo, a tak to brutálne strážia. Najviac nás nadchla hrobka Chomejního.. Veru mali ho tam radi

vyzeralo to ako puzzle
vyzeralo to ako puzzle 
sadrokartón tam nemajú
sadrokartón tam nemajú 
fontána pre Šeherezádu
fontána pre Šeherezádu 
za toto som zaplatil 5 EUR
za toto som zaplatil 5 EUR 

Príroda a turistika

Našim hlavným cieľom zájazdu bol Mt. Damavand. Najvyššia hora v Iráne, okolo 5700 m.n.m. Ale to už v inom blogu...

Už ma to nebaví. Idem na pivo

Priatelia, odporúčam zaradiť Irán do cestovateľských plánov a prajem pekný večer

Peter Slamenik

Peter Slamenik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  175
  •  | 
  • Páči sa:  1 024x

"zvedavý cestovateľ, nepochopený básnik, hanblivý extrovert, diaľkový chodec, večný optimista, sklamaný idealista, trpezlivý čakateľ, hustý dobrodruh, opatrný horolezec, samouk histórie a beznádejný romantik" Zoznam autorových rubrík:  V zdravom tele z dravý duchVšeličoSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu